Plachtění v Mindenu

Nevada, USA

Při cestě do USA jsem si naplánoval tři dny v klubu "SOAR MINDEN", podle propagačních materiálů, jedno z nejlepších míst pro plachtění na světě.

21.7. jsem doletěl linkou do Rena, vypůjčil auto a dojel do Gardenville, kde mi ze Soaru rezervovali motel. Majitel motelu o mé rezervaci nevěděl, nicméně volný pokoj našel a vše bylo OK :)

22.7. Jsem dorazil na letiště Minden, kde mě přivítal majitel "Soaru" Tony. Rezervaci kluzáku jsem si udělal již někdy v dubnu s posláním zálohy 200USD. Při předletové přípravě mi zkontrolovali doklady a díky tomu, že mám US licence, nebyl žádný problém, kromě podpisu smlouvy o půjčení. Ve smlouvě je pěkná klauzule, že po zaplacení 15USD na den snížíte svoji spoluúčast na nehodě, resp na poškození větroně a následných ušlých příjmech na 40.000 USD. Tímto vlastně říkají, že větroně nemají vůbec pojištěny a pokud ho poškodíte i lehce, ale bude se dlouho opravovat, stejně z Vás mohou dostat 40.000USD. Kdo by spěchal s opravou při takovýchto podmínkách??? Je to tak trochu hloupý pocit, neboť 40.000 USD je dost peněz.

Další bonbonek briefingu je vysvětlení konfliktního provozu kluzáků s linkovými lety do Rena. Minulý srpen došlo ke srážce Bizjetu s větroněm cca 15mil od Rena, všichni přežili.

Na úvod bylo nutno absolvovat kontrolní let na G 103, který proběhl v pohodě, až na bod zařazení do okruhu. Instruktoři si potřebují vydělat a "Soar Minden" potřebuje příjmy, takže ještě jeden start, abychom se správně zařadili do okruhu...

Let s Discusem v.č.268, který je v dost zuboženém stavu, byl nejlepším zážitkem třídenního pobytu. Po vypnutí jsem nastoupal a dostal se na hřeben Pine Nut Mountains, kde jsem se v rámci seznamování s prostředím vozil celý den. Na severu končí hřeben v blízkosti Carson City, cca 20 mil od Rena, kde došlo vloni ke střetu s bizjetem, na jihu končí hřeben cca 30 mil SE od Mindenu. Počasí se během dne vyvíjelo od čisté termiky k řadě mraků nad hřebenem, který jsem několikrát projel tam a zpět. Nejlepší zážitek byl nakonec, kdy se nad hřebenem udělal krásný kumul, pod kterým jsem pochopil co ukazuje druhý konec ručičky varia Borgelt, normální dlouhý konec je do 10ft/sec a když se dlouhý konec schová (přetočí), krátký konec ukazoval na vnitřní stupnici 16 - 18ft/sec do 16.500 ft na QNH. Dobrý pocit z výšky, ale ne z neustálého provozu, který jsem poslouchal na 119,2MHz, Reno Approach. Podle doporučení z Mindenu, jsem informoval Reno Approach o své poloze, ale vždy mi odpověděli, že vysílání je nečitelné... Z této výšky jsem se vydal napříč údolím Mindenu na západ, k jezeru Lake Tahoe, kde se díky studenému vzduchu od jezera netvoří stoupavé proudy. Tento směr letu křižuje příletové tratě do Rena, a poté co pode mnou proletěli dva B 737 společnosti Southwest jsem měl trochu smíšené pocity...

Takže celkem 5 hod letu a dobré seznámení s okolím.

23.7. Již od rána bylo vidět oblačnost, která dle předpovědi signalizovala zvýšenou vlhkost. Discus byl tento den obsazen, takže jsem se přeškolil na LS 3A, letem asi 1,5 hod. Musím říci, že LS 3A je příjemné letadlo na pilotáž, hlavně díky klapce se s ní pěkně "točí". Po létání jsem udělal auto turistiku k Lake Tahoe, opravdu krásná příroda, i když někde doplněná hotely s nezbytnými casiny.

24.7.Počasí podobné jako včera, takže přeškolení na Mininimbus s krátkým letem, ale předpověď říká, že již za dva dny to bude opět super......To však již budu zpět v ČR.

Co říci na závěr?

Jak se mi to stalo již několikrát, při mých krátkých pobytech, první den bylo nejlepší počasí... Kluzáky k pronájmu jsou v dost zuboženém stavu a každý z nich by potřeboval péči Vaška Šípka. Při všech letech se používá kyslík, doporučení je nad 10.000ft si ho pustit.

Určitě by všechny kluzáky v této oblasti potřebovaly odpovídač, aby Reno Approach o Vás vědělo a i systém TCAS by varoval piloty velké dopravy před přítomností kluzáku. Paradoxem je, že japonský pilot, který se srazil s Bizjetem minulý srpen, odpovídač měl, ale neměl ho zapnutý... Při odletu domů z Rena do Atlanty jsem počítal počet letů do/z Rena a dopoledne je to cca 10 letů za hodinu.

Z každého setkání s majitelem klubu je cítit těžká orientace na business a zabezpečení dostatku příjmu pro jeho firmu "Soar Minden". Tzn. v praxi, že pokud si rezervujete kluzák a počasí je letové, platíte denní pronájem bez ohledu na to, že není termika (počasí je stále letové :) ) Neletové počasí musí prohlásit "šéf instruktor Soar Minden", což se údajně stalo jednou za poslední dva měsíce, když foukal nárazový vítr 35kt. Perlička k tomuto bodu: "Pokud odmítnete daný den letět a Soar Minden pronajme letoun jinému pilotovi, stejně platíte svůj denní pronájem :( ."

Nicméně to byla určitě dobrá zkušenost a pokud někdo bude bloudit po US, určitě Minden navštivte. (rezerva pár USD je nezbytně nutná)

Pro piloty bez licence US to řeší vydáním licence pilotního žáka, na kterou můžete létat. Pojištění se dá doplatit dalšími asi 600USD/rok.

Více info na www.soarminden.com

Mirek Sklenář
Kategorie článku: