Součástí vzpomínkové akce na hrdiny odboje období Druhé světové války v Žamberku a okolí, nazvané "Dny Baria", byl 3. října 2004 propagační seskok parašutistů 11. průzkumného praporu Prostějov pod vedením nrtm. Cahy z vrtulníku Základny vrtulníkového letectva Přerov, pilotovaného npor. Janďourkem a npor. Jaklem s palubním inženýrem prap. Pekařem.
Pro nás piloty aeroklubu je vždy malým svátkem návštěva letiště každého zajímavého létajícího aparátu, zvláště pak, když si jej můžeme jak se říká "osahat" a podebatovat s jeho osádkou. Přílet vrtulníku Mi-17 vojenského letectva mezi takové vzácné návštěvy určitě patří.
Akce byla organizátory slavnosti předem řádně naplánována: Přílet vrtulníku v poledne na letiště v Žamberku, odvoz výsadkářů na plochu doskoku k provedení rekognoskace plochy (pro nás civilisty: provedení obhlídky a posouzení její vhodnosti) na louce u kapličky "Pod Suticí" v Polsku a občerstvení posádky v myslivecké chatě tamtéž. Ve čtvrt na dvě návrat na letiště, příprava a vlastní seskok parašutistů ve dvě hodiny. V případě vhodnosti okolního terénu a počasí, také přistání vrtulníku na doskokové ploše a jeho předvedení divákům, jak vojáci říkají "ke statice".
Plány se plánují, ale počasí se řídí svými zákony, a tak se nedělní ráno v den konání slavnosti probudilo do mlhy. Ještě v deset hodin dopoledne byla přízemní dohlednost sotva 5km (kamenolom v Liticích nebyl vidět) a základny mraků odhadem ve 200 metrech. I když meteorologové předpovídali jen dvě osminy oblačnosti, jen málokdo tomu věřil.
Krátce po půl dvanácté se na frekvenci letiště ozvala "nula osum pět nula" a ohlásila přistání za čtyři minuty. To se již oblačnost pozvolna začala protrhávat a zvedat, aby v době seskoků prořídla na předpovídané dvě osminy - klaním se vám páni meteorologové.
|
Je jedenáct čtyřicet a Mi-17 přistává |
|
Vyhlášení rozkazu k provedení úkolu: "Výskok v 1400m, první ponese českou vlajku, druhý anglickou a třetí se znakem Praporu. Ostatní ve štaflu s doskokem proti větru, nepřelétávat úroveň drátů elektrického vedení. Místo doskoku vyznačené technickými prostředky (oranžový kříž a větrná fléra - pozn. red.). Zdravotní zabezpečení a občerstvení v oblasti doskoku, dopravu k rekognoskaci a zpět zajistí městská policie, atd, atd ..." |
|
|
|
Piloti aeroklubu na návštěvě na palubě vrtulníku (Šípek, Matyáš, Grätz) |
Palubní desky pilotů jsou "poměrně skromné", ale těch páček a čudlíků ... |
|
Mechanika rotoru - list nosného rotoru musí během jediné otáčky mávat, kývat, křidélkovat, přitom je řízem cyklickým a azimutálním řízením a ještě k tomu je ofukován různou rychlostí ... no hrůza, zlaté letadlo s pevnými plochami ... |
|
Vyrovnávací vrtule - ta musí kompenzovat všechny momenty od hlavního rotoru a to má ještě sama "svoje starosti při obtékání" |
|
|
|
Zázraky do tří dnů je pro profesionální armádu už málo ... |
Většinou se nefotím v letadlech, která skutečně nelétám, tentokrát jsem udělal výjimku ;-) |
Pro někoho je čest vyfotografovat se před zástavou, pro někoho s piloty pořádného mixéru (V. Grätz) |
|
|
|
Protože se mi nepodařilo vyfotit přistání parašutisty s vlající vlajkou, aby byla vidět, tak alespoň na zemi ... |
Tak holky, nejsou to Vaši hrdinové? Ještě s vojáky netančíte? |
Každému nástupu před seskokem předchází kontrola vybavení ... |
|
|
|
Piloti npor. Jakl, npor. Janďourek a palubní technik prap. Pekař |
Poslední úkony před vzletem |
Tak tady se vše seběhne |
|
Na slavnostní odhalení pamětní desky u Žabků jsem se nedostal. Zástavu se mi nakonec vyfotit podařilo. Pěkná, že? Prý ale už mají novou. |
|
Místo doskoku. Plácek sto na sto, okolo stromy, domy, dráty, řeka, skála, nevyzpytatelný vítr ... všechna čest pánové! |
|
|
|
První ... česká vlajka ... |
|
|
|
Ukázkové, že? Škoda, že není slyšet aplaus diváků ... |
Druhý ... britská vlajka ... |
|
|
|
Třetí ... á chybička ... "předběhl" a podrovnal o něco výše než musel a tak to trochu "žuchlo" |
|
|
|
|
|
|
Čtvrtý ... perfektní dopad |
|
|
|
Pátý ... |
Šestý ... přistání po větru. Po mokré trávě to pěkně jelo ... |
|
|
|
|
Sedmý ... delší rozpočet a po větru ... ale nakonec se do vymezeného prostoru vešel. OK! |
|
|
|
Přistání vrtulníku předcházelo varování policie o menším vánku a létajících kamenech ... jako v té hře "všechno lítá, co peří má" ... kamení tu naštěstí nelétalo |
Při visu pilot pod sebe nevidí, proto ho musí navigovat palubní technik |
|
|
|
|
Věc se podařila ... |
... o diváky není nouze |
|
|
|
Setkání generací: hrdinové minulí a možná současní nebo budoucí |
Po použití zahodit, pardon, zabalit! |
...a to je odlet ... |
Závěrem patří poděkování hlavním aktérům zajímavého nedělního odpoledne, příslušníkům 11. průzkumného praporu Prostějov pod vedením nrtm. Cahy a pilotům Základny vrtulníkového letectva Přerov. Zároveň se jim omlouvám, že je neuvádím jmenovitě, neboť jsem si nezapamatoval všechna jména.